Standaard communicatie

Als de vraag gesteld wordt aan gezondheidsmedewerkers hoe zij graag zouden communiceren, luidt het antwoordt steevast dat het snel, duidelijk, compleet, ondubbelzinnig en begrepen moet worden door de ontvanger. Kortom effectieve communicatie. Effectieve communicatie staat vaak in contrast met de realiteit. In de opleiding voor zowel verpleegkundigen als dokters, staat effectief communiceren niet boven aan in het curriculum terwijl veel fouten op de werkvloer voortkomen uit miscommunicatie.

 

In Australië werd al in 2009 het belang gezien van standaard communicatie en dit werd dan ook ondersteund door de regering. Veel artikels hebben het nut laten zien van het gebruik van ISBAR of een aanverwante methode. Ook “closed loop communicatie” is een belangrijk onderdeel van CRM. Het herhalen van het bericht geeft aan de zender en ontvanger ‘naar dezelfde film kijken’ en dus elkaar begrijpen. Een belangrijke vuistregel hierbij is: “Niet herhaald is niet gehoord”.

 

Een checklist is eveneens een hulpmiddel in de communicatie. Het ondersteunt in het afbakenen en categoriseren van items in een lijst. Het is een format waarbij informatie op een simpele manier terug te lezen is en er niets vergeten kan worden. Een checklist is een bewezen instrument om fouten te voorkomen. Helaas wordt het gebruik van checklist en andere standaardmethoden vaak gezien als afbreuk aan de intellectuele vrijheid en daarom niet geïmplementeerd.